сряда, 23 март 2011 г.
(Meryl Streep) Мерил Стрийп
"За мен семейството е най-важното. Винаги съм знаела, че искам, ако намеря подходящия човек, да имам семейство. Не мога да си представя да живея сама.” Sydney Pollack веднъж публично обявява Meryl Streep (Мерил Стрийп) за най-надарената филмова актриса от края на 20-ти век. Повечето хора от бранша са съгласни с тази оценка. За ненаситните кинолюбители, Streep е същността на екранното драматично изкуство, и класифицирането й като съвременно превъплъщение на Eleonora Duse или Sarah Bernhardt, няма да е преувеличено.
За да бъдем точни обаче трябва да се признае, че във филмографията й има и не чак дотам сполучливи филм – от края на 80-те и началото на 90-те, породени най-вече заради липсата на стойностни сценарии. Въпреки това Meryl Streep демонстрира уникалната способност да се потопи в персонажите и дори да загуби самата себе си, докато ги играе.
Родена на 22 юни 1949 г. в Съмит, Ню Джърси, Meryl Streep взима уроци по оперно пеене, а след това култивира чар и елегантност с театрални изяви в гимназията. Участва в няколко училищни продукции, получава добри отзиви и печели популярност сред момчетата. След гимназията, Streep учи драма във Васар, Дартмаут и Йейл, където се появява в 30-40 продуккции на йейлския театър. С първокласно образование и с години игра на академичната сцена, Streep се отправя към нюйоркската сцена. Изпълнението й във Wagons Full of Cotton на Тенеси Уилямс й носи номинация за ”Тони”, което е голямо признание на този етап от актьорското й развитие.
Meryl Streep прави телевизионния си дебют в The Deadliest Season (1977) на Robert Markowitz. През същата година се снима и в широкоекранна продукция – филма на Fred Zinnmann Julia и си партнира с утвърдените вече Jane Fonda, Vanessa Redgrave и Hal Holbrook. През 1978 г. печели ”ЕММИ” за изпълнението си в минисериала Holocaustи се среща с Robert DeNiro на снимачната площадка на The Deer Hunter. Въпреки малката си роля, тя демонстрира силна чувствителност, което й носи и първия от множество ”Оскар”-и.
Следващата роля на Streep е като безскрупулната бивша съпруга лесбийка на Woody Allen в Manhattan (1979) и като господарката-южнячка в язвителната политическа сатира на Alan Alda The Seduction of Joe Tynan. Разтърсваща интерпретация на обляната в сълзи и уплашена Джоана Крамър в сърцераздирателната сага Kramer Vs. Kramer (1979) й носи ”Оскар” за най-добра поддържаща актриса през 1980 г., както и редица престижни награди от различните кинаджийски гилдии в САЩ.
През следващото десетилетия Streep продължава да се утвърждава като най-печеливша за боксофиса актриса в Холивуд и като любимка на критиците. Нейното двойно изпълнение в новаторския филм на Karel Reisz/Harold Pinter The French Lieutenant's Woman (1981), ролята на оцеляла от Холокоста в Sophie's Choice (1982) и сериозното пресъздаване на Карън Силкуд в драмата на Mike Nichols Silkwood са връхните точки в кариерата й от този период. В последния тя изпълнява роля от истинския живот – на работничка в ядрена фабрика, която изчезва мистериозно точно преди да извади наяве съдбоносни доказателства срещу работодателите си. В него Streep се предава изцяло на ролята, както впрочем прави и във всичките си други филми.
През 1985 г. тя по собствено желание изпълнява главната роля в Out of Africa на Sydney Pollack и печели номинация за ”Оскар” за най-добра актриса, но точно в този момент в кариерата й се зареждат поредица неуспехи. С изключение на Ironweed на Hector Babenco, Streep се снима в няколко филма, които разочароват публиката и критиците. Това са мелодрамата Heartburn(1986), гротесковата комедия на Susan Seidelman She-Devil (1991), Postcards from the Edge (също през 1991) и несполучливият, претрупан с ефекти филм на Robert Zemeckis Death Becomes Her (1992).
В оценките си критиците стават зли, но тя ги приема и продължава с ново предизвикателство. В началото на 90-те се пробва в озвучаването на анимационния сериал The Simpsons. През 1994 г. отново изненадва почитателите си с роля в трилъра River Wild (1994). Там играе мускулест експерт в карането на сал, която трябва да се бори с яростната река и с двама опасни скитници, за да спаси семейството си. В интервюта Streep казва, че е направила филма, защото е искала да изживее приключение също като Harrison Ford и да преодолее някои от страховете си.
Meryl Streep се завръща към успешния си стил на работа с ролята на старомодна фермерска съпруга, която започва обречена любов с фотограф на National Geographic (Clint Eastwood) в драмата The Bridges of Madison County (1995). Филмът се превръща в тотален хит, а тя продължава с Marvin's Room, в който си партнира с Diane Keaton и Leonardo DiCaprio. За ролята на постоянно боледуваща съпруга и майка в One True Thing (1998) на Carl Franklin взима още един ”Оскар”.
Следващото изпълнение на Streep, екранизация на Dancing at Lughnasa (1998) на Brian Friel, е несъмнено по-скромно, но пък тя отново демонстрира необичайната си наклонност към чужди акценти – в този случай плътен ирландски провинциален диалект. Въпреки, че в първите две години на новото хилядолетие приема относително малки, Streep доказва, че притежава значителна драматична сила, когато поразява публиката с The Hours през 2002г. Печели номинация за ”Оскар”, а в последствие и ”Златен Глобус”.
На върха на славата, актрисата печели ”ЕММИ” през 2004 за участието във филма Angels in America на Mike Nichols. Това е адаптация на известната пиеса на Tony Kushner за СПИН кризата през 80-те години. В него тя изпълнява тройна роля. Скоро след това печели адмирациите на публиката и критиците за саркастичната й роля на корпоративен и политически конспиратор в The Manchurian Candidate. След това играе добродушна психоложка, която открива, че мъжът на нейна пациентка е замесен сексуално не с кой да е, а с нейния син. Филмът е Prime и има посредствен успех, но както обикновено изпълнението на Streep е много по-добре прието, отколкото самото действие.
Streep веднага сменя амплоато с роля на една от две сестри, пеещи в хор (другата е Lily Tomlin) във филма на Robert Altman A Prairie Home Companion (2006). През същата година е злата и брутална шефка на Anne Hathaway във филма The Devil Wears Prada.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
0 коментара:
Публикуване на коментар